fredag 3 oktober 2008

Bull

Jag stöter gång på gång under min utbildning på inställningen att det ligger något positivt i att förenkla och förkorta artiklar. Att det är en dygd att göra något så enkelt som möjligt.
Jag säger att det är ett brott som borde beläggas med dödsstraff. Om journalistik är något som ska vara hjärndött och snuttefierat så vill jag inte vara med längre. Inställningen är som en växande cancersvullst som tar död på ämnet inifrån.

Jag stötte på den här grejen alldeles nyss som senast. Jag är allvarligt arg på riktigt just nu. Och sådant ska komma från lärare? Borde de inte uppmuntra till fördjupning och förkovran? Att behärska sitt språk till fullo måste vara något som ska eftersträvas. Jämt och alltid.
Och så blev hon (läraren) förvånad när jag inte hade något korrekturfel. Va?! Förvånad?! Det ska ju för i helvete vara en självklarhet! Men med en sådan genomgående rutten inställning kommer man inte längre än till Arbetaren och Hyresgästföreningens medlemstidning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hem och Hyra? Den är ju riktigt bra. Herregud, nästan exemplarisk när man jämför med vissa andra blaskor. I övrigt är din lärare ond.

Anonym sa...

Ha ha ha, Malene har en poäng där tror jag. Dock bör din lärare pryglas och steglas för sitt påstående. Kan journalistkårens skrifvande bli än mer utarmat?

David sa...

Det är väldigt desillusionerande när man inser att lärare kan sätta så extremt låg nivå på saker. Det blir ju ett svek när man själv är där för att göra bra saker.
Men men, så är det väl här i livet, man får sätta sin egen ribba och inte lita på att de som bedömer kommer se kvaliteten alltid.