måndag 6 oktober 2008

Ext.

Ibland när man tittar på en TV-serie eller film så stöter man på en karaktär som man verkligen inte kommer överens med. Man hatar verkligen karaktären och vill nästa ha ihjäl honom/henne.
Men ibland vet man inte vems fel det är. Om det är dåligt manus eller bra manus. Dåligt skådespeleri eller bra skådespeleri. Det vanligaste är väl att man intalar sig själv att det är dåligt skådespeleri.
(Dexters syrra är den senaste jag stött på på TV.)

I anknytning till detta läser jag nu en bok. Tortilla Flat av John Steinbeck. Jögge snackar ju så mycket om honom över lag och jag har bara läst Of Mice and Men innan.
Denna bok, eller säkerligen karaktärerna i den, är just nu det största skälet till att hat bubblar upp inom mig. Jag hatar dem av hela mitt hjärta. Jag vill skada dem.
Men är det för att det är så bra skrivet eller för att det är så dåligt skrivet? Jag vet inte.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ok, när du nämner störiga karaktärer i Dexter, så missar du den värsta av alla.
Lilah.
Jag vill döda henne. Dra henne i håret, trycka till hennes putande läppar, klä på hennes beniga kropp och framför allt - skära av hennes tunga så att vi slipper höra hennes "brittiska" dialekt.

Anonym sa...

Haha, dra henne i håret, där slog du verkligen huvudet på spiken, det är precis vad man vill göra :)
Den "brittiska" dialekten är riktigt störig, för att inte tala om namnet ihop med dialekten, Lilah.

Anonym sa...

Dexter och hans syrra är ett par i verkligheten, ha ha. Det tycker jag är lite smått perverst.

Poncho sa...

Att ni systrar säger "brittiska" tycker jag är lite skoj med tanke på att Jaime Murray verkligen är från England.
Kanske har ni en föreställning om hur engelska borde låta helt beroende på vilket land serien eller filmen kommer ifrån (och då menar jag ju underförstått att ni kanske tittar lite för mycket på USA-producerat dravel...? Kolla in Black Books för lite comic relief eller lite mer The Office från början? Eller...?)

Och då kan man ju dra kuriosan (eftersom det är lite av det bloggen bygger på) om att castern till House M.D. inte ville ha Hugh Laurie till en början eftersom att hon/han sökte en hel "amerikanskspråkig" person.
Vad tyckte ni om resultatet där?
Beror det på regissören eller skådespelaren?
Är det ledande frågor eller inte?
Jag vet vad Räfven kommer svara i alla fall.
Svara för fan!

Poncho sa...

Och angående Skäggets inlägg så är det ju fastslaget sedan länge att han själv är mer pervers än alla andra tillsammans.
Även om folk leker doktor och bror och syster hemma på sin fritid.

Anonym sa...

En överspelande stockholmare med drygt uttal kan mycket väl låta som en "Stockholmare" även om personen i fråga faktiskt är från Stockholm.
Dessutom skriver du till två tjejer som älskar BBC-produktioner av Jane Austenböcker.
Så Nej, det har inte med Hollywood och falska britter att göra.

Såg förresten Michael C Hall i någon talk show härom dagen. Inför rollen som Dexter förföljde han folk på gatan på kvällarna för att öva...

Och du, jag tittar på precis vad jag vill ;)